Franchizing

Anglický termín franchizing [:frančajzing:] neboli franšízing se používá pro označení způsobu podnikání spočívájící ve specifickém systému odbytu a prodeje výrobků a služeb při spolupráci dvou podnikatelských subjektů – poskytovatele licence a práv a podnikatele – nabyvatele, příjemce či uživatele práv.

Právo opravňující k využívání licence označujeme jako franchiza, v ČR se používá i počeštěný výraz franšíza.

Poskytoval franšízy je označen jako franchizor neboli franšízor. Podnikatel podnikající na základě franšízy je franchizant neboli franšízant.

Franchizing (franšízing) je způsob podnikání na základě dlouholeté smlouvy mezi mezi franšízorem a franšízantem. Partnerství s sebou přináší velké množství práv, povinností, přenášení znalostí a know-how, přisné dodržování a plnlění skutečností na základě smlouvy a mnoho dalšího.

Výhodou franchizingu je možnost podnikat pouze se základními znalostmi bez patřičného know how a podstatné snížení podnikatelského rizika. Nevýhody spočívají především ve velmi omezené podnikatelské svobodě, placení licenčních poplatů, podílu z tržeb či vysokých vstupních nákladů.

Příklady franchizingu: McDonald’s ČR, spol. s r.o., RE/MAX, Paneria, UniCredit Bank Czech Republic, a.s., OBI Česká republika s. r.o., OXALIS s.r.o.

Kde se dále dočtete o pojmu "Franchizing"

Vyhledávání ve slovníku pojmů