footer
Franchizing
Autor: Karolína FlégrováPublikováno: 9. září 2017
Franchizing jako forma podnikání - svoboda nebo pravidla?

Franchizing je specifický způsob podnikání na základě franchisingové licence (smlouvy), při kterém franchisor (vlastník know-how, ochranné známky apod.) poskytuje franchisantovi (příjemce franchisingové licence) nárok využívat např. obchodní značky, know-how apod. Franchisant se přitom právně zavazuje dodržovat podmínky stanovené franchisorem. Tyto podmínky mohou být různorodé, záleží na požadavcích konkrétního franchisora. Jedná se tedy o úzkou a stálou spolupráci dvou právně a finančně nezávislých podniků.

Franchisor zpravidla vyžaduje po uchazeči o franchizu sestavený podnikatelský záměr, v němž uchazeč dokazuje své plány a možnosti pro vedení podnikání pod hlavičkou franchisingové licence.

    Příklad: Pan Novák se rozhodne, že by si rád otevřel vlastní pobočku McDonald‘s. Aby mohl tento projekt realizovat, musí nejprve kontaktovat vedení společnosti McDonald’s, které mu poskytne informace a podmínky týkající se smlouvy o provozování franšízy pro McDonald‘s, tedy vlastní pobočky pod záštitou McDonald’s. Pokud pan Novák splní všechny podmínky franchisora, je oprávněn využívat k podnikání obchodní značku McDonalds a její know-how.

Tímto způsobem fungují firmy jako např. McDonald’s, OBI, Vodafone aj.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+