Ať už se rozhodneme pro jakýkoliv zdroj externího kapitálu, na počátku je vždy důležité si připravit strukturovaný podnikatelský plán, který zatím nezainteresované strany zaujme natolik, aby byly ochotny se s Vámi na rozvoji podnikatelského záměru finančně podílet.
Pokud se rozhodneme vsadit na variantu rozjet podnikání skrze spolufinancování investorem, pak budou klíčovou roli hrát například tyto dva faktory. Za prvé, originalita nebo řekněme míra inovativnosti projektu, která je hodně spojena s potenciálem získat zákazníky a dosáhnout očekávaného dynamického růstu. A za druhé, jak dokážete investora přesvědčit o možném zhodnocení jeho peněz, tedy jakou návratnost má očekávat s ohledem na rizika projektu.
V předloženém plánu by měly být tyto faktory rozpracovány čtivou srozumitelnou formou a podloženy smysluplnými propočty a reálnými daty, ideálně přímo z trhu.
Forma vstupu investora
Obvyklou formou vstupu investora je poskytnutí peněz výměnou za podíl na společnosti. Této formě financování předchází vzájemná domluva mezi investorem a autorem podnikatelského záměru, a to na výši podílu pro investora, potřebném kapitálu a případně i dalších podmínkách.
Možnosti, kde najít investora
Můžete začít prezentací projektu na specializovaném portále, jako je třeba ten náš, kde je k dispozici přehled zajímavých podnikatelských projektů k investici.
Venture Capital a Private Equity fondy. Tento typ investora se hodí pro velmi dobře připravené projekty, které mají propracovaný business plán a velmi často je podmínkou existence prvních zákazníků. V České republice například existuje Czech Private Equity and Venture Capital Association, která tyto investory sdružuje.
Sledování serverů oborových komunit, které sdružují nové podnikatele, zakladatele start-upů a potenciální investory. V tomto případě je důležité být obezřetný a důkladně zjišťovat zkušenosti ostatních. Jednak se dozvíte, který investor je seriózní, ale také si uděláte přehled, jaký typ investic daného investora zajímá - a to z přehledu projektů, které v minulosti investoři podpořili nebo zjištěním jejich oblastí zájmů.
Oslovování jiných firem, v odvětví, které se hodláte svým podnikatelským záměrem rozvíjet. Samozřejmě se můžete rozhlížet i mimo hranice Vašeho odvětví, pokud cítíte, že by tam mohly být vzájemné synergie. V tomto případě se také nabízí kooperace s dalšími stranami, například s univerzitami prostřednictvím firemních inkubátorů, anebo podpora ze strany technologických a inovačních center.
Aktivní účastí v podnikatelských inkubátorech a akcelerátorech, které jsou podporovány buď veřejným sektorem - SMART akcelerátory, nebo soukromým sektorem - například akcelerační programy IMPACT Hubu. V těchto komunitách se pohybuje řada investorů, kteří mohou nabídnout mentoring a časem třeba i investici.
A v neposlední řadě kouzlo osobního networkingu a navštěvování oborových konferencí. Ačkoliv dnes většina z nás sází na online formu své prezentace, například prostřednictvím profesní sítě LinkedIn, význam osobního jednání a vytváření dojmu je stále velmi důležitý.
Pokud dnes hledáte investora pro Váš projekt a nevíte si rady s přípravou podnikatelského plánu určeného do rukou investora, nebo máte podnikatelský plán připravený a chtěli byste ho doladit, než jej pošlete investorovi, neváhejte se na nás obrátit.